Poruchu alternátora zistíme jeho diagnostikou. Často sa jeho porucha zamieňa s poruchou batérie a ak to tak je, zbytočne vyhodíte peniaze za batériu. Preto je dôležité nechať si zmerať najskôr alternátor v servise. Kedy sa teda domnievať, že ide o poruchu alternátora?
Prejavy poruchy alternátora
- strata svetelnosti hlavne v tme kvôli nedostatku vyrábanej energie,
- strata dostatku energie v elektronike auta.
Najčastejšie poruchy
Alternátor je elektrický generátor, ktorý mení mechanickú energiu na elektrickú energiu s využitím magnetického pola. Alternátor je zdrojom striedavého prúdu, ktorý sa prostredníctvom diód mení na jednosmerný prúd. Ďalšou súčasťou alternátora je regulátor napätia, ktorý slúži na stabilizáciu napätia, ktoré je generované alternátorom. Preto najčastejšími poruchami sú:
- nefunkčný regulátor napätia,
- poškodený diódový mostík,
- opotrebené uhlíky,
- opotrebené zberacie krúžky.
Ako postupujeme pri oprave
- kompletné rozobratie a očistenie všetkých dielov alternátora,
- otestovanie statora,
- otestovanie rotora a osústruženie zberacích krúžkov, alebo výmena za nové,
- otestovanie diódového mostíka, nový,
- otestovanie regulátora, nový,
- výmena nových uhlíkov,
- kontrola lôžka ložiska, pokiaľ sú vybité, vyrábame vložky sústružením, ktoré následne vymedzia vôle (čomu v bežných servisoch nevenujú pozornosť),
- výmena nových ložísk,
- nakoniec sa alternátor otestuje na skúšobnej stolici.